Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

De schoolverlatersfilm 2020 – door Flip, leerkracht Meidoorn

Dit jaar kreeg de schoolverlatersmusical, in verband met het Coronavirus, een heel andere vorm. De traditionele jaarlijkse musical, die aan het eind van het schooljaar plaatsvindt, kon daarom helaas niet doorgaan. 

Wat moesten we nu doen? Hoe moesten we dat oplossen? Wat moesten we verzinnen in zo'n korte tijd voor de kinderen? Hoe gaan we dat doen? 
De creatieve breinen, oftewel de CreaTank: Flip, Yasmin en Ingrid kwamen samen en gingen aan het werk: 
Brainstormen, flipovers kwamen, schrijven, weer brainstormen, concept schrijven, denken, weer een ander concept, vergaderen, schrappen en vergaderen... 
En… toen… kwamen… de…….:

We nemen jullie graag mee op onze creatieve weg.
Met veel en verschillend los materiaal maakten we, samen met de schoolverlaters van de Meidoorn en de Hazelaar een film van 25 minuten!















 Magisch Moment 1 “Ruim Je Kamer Op”
Oorspronkelijk hadden we dit plan bedacht: de schoolverlaters nemen thuis in de Coronatijd online wat shots op, terwijl ze hun kamer opruimen. Deze shots wilden we in het filmpje verwerken. Dat lukte slechts gedeeltelijk. 
Onze muziekjuf Ingrid hielp mee aan dit filmpje 'Ruim je kamer op'.  Met een muziekje van kinderen voor kinderen 'ruim je kamer op' zien we de kinderen vrolijk en minder vrolijk in de weer in hun kamer.
 
Worsteling
Het was nog een hele worsteling: we kregen nl. allerlei verschillende bestanden van de kinderen binnen. Ojee, Het lukte niet in alle gevallen om die in de eindfilm te krijgen. 
Weer kwam de CreaTank bijeen. We moesten een oplossing bedenken.......

Magisch Moment 2: “Opruimscene”
Uiteindelijk toen de kinderen weer naar school mochten, kwamen we met dit lumineuze idee:
De leerlingen, waarvan we hun thuisgemaakte filmpje niet konden verwerken, lieten we op school een opruimscene spelen.

Magisch Moment 3: “TikTok”
We hadden veel lol met het nieuwe fenomeen: de Tiktokapp. TikTok is een social media-app waarmee korte muziekvideo's gemaakt en gedeeld kunnen worden. Dat kwam mooi uit!
In andere jaren studeerde Verina, onze dansjuf, de dansen in met de schoolverlaters. Dat kon dit jaar dus niet. Toen de kinderen eind mei weer naar school konden, was er te weinig tijd om te oefenen. 
Daarom deden we nu Tiktokdansjes. Op school namen we die dansjes op. 

Magisch Moment 4: ‘Videocall”
Met één leerling die niet naar school kon, namen we tijdens een videocall een Tiktokdansje op. Flip filmpje het scherm van de videocall. Daar hebben we verschillend materiaal van.



Magisch Moment 5: “Andere Talenten: zang en Trompet”

Niet alle kinderen wilden dansen: zij lieten weer andere talenten laten zien. Dat zie je ook in de film terug. 
Eén jongen zingt bijv. een lied. Een andere leerling speelde vorig schooljaar trompet. Dat deed ie zo mooi, daarom haalde ik hem over om dat ook in de film te doen. 


Magisch Moment 6: “Rap”
Tijdens de muziekles van juf Ingrid studeerden de kinderen een rap in over de Coronatijd. Al rappend krijgen we te horen hoe zij deze tijd beleefden. 

Magisch Moment 7: “Heden en toekomst”
In de film zie je ook interviewtjes met de schoolverlaters. Een gedeelte gaat over hun schooltijd hier bij ons en een ander gedeelte gaat over nieuwe school en hun toekomst.

Magisch Moment 8: “Portretten”
We lieten de kinderen ook nog mooie portretten tekenen.

Magisch Moment 9: “Film”
Alles bij elkaar maakten we samen een film van 25 minuten. Dit is precies hoelang de musical normaal gesproken ook duurt.


Zowel de kinderen als de CreaTank-leden lieten elkaar en aan alle leerlingen en het team zien hoe we onder moeilijke omstandgheden konden improvosieren, lol hebben (en soms ook wanhoopten) en er een prachtig alternatief voor in de plaats kwam:

‘DE SCHOOLVERLATERSFILM 2020’


dit is nodig
daadkrachtig
passie
zorgvuldig
flexibel
creatief