Onze missie
Jouw leren, met oog voor de mensen om je heen,
maakt je klaar voor de maatschappij van morgen
College Ariane de Ranitz is een mytylschool voor
voortgezet speciaal onderwijs. Wij ontvangen leerlingen met een verstandelijke
of lichamelijke beperking, langdurige zieke leerlingen en leerlingen die bij te
veel prikkels naar binnen keren.
Wij geloven dat er voor iedereen een plaats is in
de maatschappij. Daarom bieden wij onze leerlingen onderwijs dat zoveel
mogelijk op hun uiteenlopende persoonlijke behoeften is afgestemd: ze leren binnen
hun eigen mogelijkheden, en daarop stemmen wij onze begeleiding af. Dit leren
gebeurt in een sociale context: je leert met oog voor de mensen om je heen. Zo
bereiden we onze leerlingen voor op hun plaats in de maatschappij van morgen.
Onze
kernwaarden en ons motto
Eigenwaarde,
eigenaarschap en eigenwijs
Wij werken vanuit drie
kernwaarden:
Eigenwaarde Je weet wie je bent en wat je kunt.
Eigenaarschap Jij
kiest wat je nodig hebt en ziet dat je verder komt.
Eigenwijs Je luistert naar je eigen goede raad
en durft te proberen.
Deze kernwaarden hangen
samen zoals de bewegingen achter fietsen – of handbiken: Als je de ene trapper
energie geeft, komt de ander omhoog. Om over het dode punt heen te komen is
maar een kleine extra impuls nodig. Eigenwaarde en eigenaarschap zijn de
trappers, eigenwijs is de impuls. Vertaald naar ons onderwijs: Als je zelf
verantwoordelijkheid neemt voor een proces, dat wil zeggen als je er de
eigenaar van wordt, dan groeit je gevoel van eigenwaarde. Dat maakt dat je weer
meer verantwoordelijkheid aandurft. De beweging blijft op gang door je eigen
goede raad.
Vandaar ons motto: Leren
met je eigen wijsheid
Onze visie
Van
kernwaarden naar onderwijsconcept
Onze kernwaarden zijn
te herkennen in het dagelijks handelen en het gedrag van onze leerlingen en
beroepskrachten; de kernwaarden sturen en verbinden hen.
We bieden leerlingen
begeleiding en ruimte
Je bewust worden van je
eigenwaarde, de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leren en serieus je
eigen wijsheid volgen – onze beroepskrachten geven hun leerlingen er de ruimte
voor, en begeleiden ze daarbij. Met feedback over hun leer- en ontwikkelproces,
zodat ze op grond daarvan zelf vervolgstappen kunnen zetten. We begeleiden de
leerlingen met respect voor hun autonomie en laten ze zelf ontdekken en ervaren
wat fysiek en cognitief haalbaar is.
Jezelf zijn
én groepsgenoot
We laten leerlingen, behalve voor hun eigen leer-en ontwikkelproces, ook verantwoordelijk stellen voor de schoolcultuur en de schoolregels. Verder leren we ze openheid naar elkaar en onderling respect: ze zien en respecteren hoe ieder via een eigen route en in eigen tempo leert. Daarnaast is er aandacht voor hoe je voor elkaar en voor anderen buiten de school van betekenis kunt zijn.
Onze eigen
wijsheid en die van anderen
Om hun eigen goede raad
te kunnen blijven volgen, blijven onze beroepskrachten zich ontwikkelen. Zo
kunnen ze onze vorm van onderwijs op z’n best blijven geven. Uitwisseling met
collega’s en goede praktijkervaringen vullen die ontwikkeling dagelijks aan.
Verder staan onze beroepskrachten
open voor samenwerking met ouders. Dat vraagt veel van hun innerlijk kompas,
omdat het een evenwichtsoefening is om in de begeleiding zowel ouders de ruimte
te geven om hun eigen wijsheid in te brengen, als leerlingen te stimuleren om
zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Klaar voor
de toekomst
Doordat onze leerlingen
hun hele middelbareschooltijd volgens de kernwaarden werken, hebben ze zich die,
als ze van school gaan, zó eigen gemaakt dat die hen ook op hun plek in de maatschappij
zullen (blijven) ondersteunen.